Ritzy

Ariel wig progress + tutorial

Jag har haft lite förfrågningar kring mina peruker och hur jag gör dom, så jag tänkte dela med mig av lite.
Jag laddar upp en video med hur jag syr in håret på perukerna när jag fått lite mer läsare.

Till detta behövde jag
3 peruker (samma modell) en kommer du att använda, de andra två kommer du behöva slakta brutalt för att komma åt trensraderna 
1 frisörsax
1 nål
1 tråd som matchar håret (gärna björntråd, då den är starkast men jag använde vanlig tunn sytråd)
en generös näve hårspännen 
2 knappnålar
1 sprätt
 
Så här såg peruken ut innan jag började på den.
 
STEG 1
Om man kammar bak håret på de flesta peruker som inte är frontlace, så ser man wigcap;en. Inte allt för snyggt enligt mig om man ska sätta upp peruken i en tofs eller en frisyr som kräver att man kammar bak håret från ansiktet. Det jag har gjort här är att jag satte fast peruken med hjälp av knappnålar likt bilden. En på vardera sida i det elastiska bandet. Detta räckte för att jag behövde med jämna mellanrum plocka av peruken från frigolithuvudet, för att sy på hår och se att det ser snyggt ut på insidan.
 
 
 
 
STEG 2
(bild saknas)
Vänd ut och in på en av de perukerna som var menade att slaktas. På insidan kan du se hur trensraderna sitter fast i elastiska band och i tyllet. Ta en sprätt och lossa försiktigt på trådarna så att peruken släpper trensraderna av sig självt. 
 
STEG 3
Ta en trensrad som är lång och snygg med mycket hår på. Och vik den dubbelt. Sy på den i kanterna längst wigcap;en likt bilden.
 
 
STEG 4
Testa att dra bak håret med ett valfritt hårsmycke/klämma, och se hur det ser ut. Lite snyggare va?
Upprepa detta längst de synliga kanterna. Dvs de kanterna som din cosplay kommer att visa. Om du vill göra en Ariel wig som mig så behöver du bara göra längst ansiktet, nackhåret på ariel hänger alltid ner, så det känns rätt onödigt att göra där under. Tänk att du behöver så mycket av håret du kan få, så slösa inte på onödiga ställen som ändå inte kommer att synas. 
 
 
STEG 5
Och nu till det lite knepigare och mycket mer tidskrävande. Ariels lugg.
Detta går att användas till alla karaktärer och jag tror att de flesta har stött på detta problem. Man kammar en sidbena och så dyker de fula trensraderna upp.
Tyvärr har jag ingen tutorial på hur jag gjorde sidbenan, men jag kan visa det i en videoblogg så fort jag fått lite mer besökare och gärna bevakare till bloggen. 
Så här såg det ut innan
 
 
STEG 6
Färdiga resultat
Och så här såg det ut efter att jag sytt in hår.
En rätt grov förklaring av hur jag gjorde benan; jag virkade in hår. 
 
 
 
Håll till godo! 
Kommentera gärna om du har frågor eller vill att jag ska ta upp något annat!
/Ritzy

Comments

  • Sowi säger:

    Men Oi! Jag vill veta hur du virkade! ;)

    2012-08-08 | 18:03:21
    Bloggadress: http://caramellapoof.wordpress.com
  • kaffehörnan säger:

    Vad snyggt upplägg, satt modell för elever både smink och hår. Man har sett en del olka frissa

    2012-08-08 | 21:06:49
    Bloggadress: http://www.kaffehornan.se
  • moa säger:

    Men wow, så fint det blev!
    Har själv rött hår och det är något liknande jag vill ha till balen, haha! :D

    Svar: Tack så jättemycket:DJag kikade lite på din blogg och såg att du lär ju garanterat passa i det!
    Slänger på en bevakning på dig, din blogg verkar galet spännande!
    None None

    2012-09-15 | 11:21:23
    Bloggadress: http://moathemoses.blogg.se

Comment post here: